UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ W TWARDOGÓRZE
z dnia 23 lutego 2006 r.
w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. t.j. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zborowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.) Rada Miejska w Twardogórze uchwala, co następuje:
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Regulamin określa zasady prowadzenia i warunki korzystania z usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi za pomocą urządzeń wodociągowych oraz zbiorowego odprowadzania ścieków za pomocą urządzeń kanalizacyjnych na terenie Miasta i Gminy Twardogóra.
2. Ilekroć w niniejszym regulaminie używa się określeń:
a) "Ustawa" należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.),
b) "Umowa" należy przez to rozumieć następujące rodzaje umów:
– umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków,
– umowa o zaopatrzenie w wodę,
– umowa o odprowadzanie ścieków,
c) "Odbiorca" należy przez to rozumieć podmiot będący stroną Umowy o przyłączenie do sieci lub jednej z umów wymienionych w pkt b),
d) "Przedsiębiorstwo" należy przez to rozumieć przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807, z późniejszymi zmianami), który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i/lub zbiorowego odprowadzania ścieków oraz gminną jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, prowadzącą tego rodzaju działalność.
e) wodomierz główny - przyrząd pomiarowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy,
f) wodomierz własny - przyrząd pomiarowy mierzący ilość wody pobranej z własnych ujęć wody, zainstalowany i utrzymywany na koszt Odbiorcy,
g) urządzenie pomiarowe - przyrząd pomiarowy mierzący ilość odprowadzanych ścieków, znajdujących się na przyłączu kanalizacyjnym,
h) urządzenie kanalizacyjne - sieci kanalizacyjne, wyloty urządzeń kanalizacyjnych służących do wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz urządzenia oczyszczające lub podczyszczające oraz przepompownie ścieków,
i) urządzenia wodociągowe - ujęcia wód powierzchniowych lub podziemnych, urządzenia służące do magazynowania i uzdatniania wody, sieci wodociągowe, urządzenia regulujące ciśnienie wody.
§ 2. Przedsiębiorstwo świadczy usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków wyłącznie na podstawie pisemnej Umowy zawartej z Odbiorcą.
§ 3. Odbiorca wody powinien racjonalnie gospodarować wodą i używać ją zgodnie z przeznaczeniem oraz warunkami wynikającymi z zawartej Umowy.
Rozdział II
Minimalny poziom świadczonych usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków
§ 4.
1. Minimalną (i maksymalną) ilość dostarczonej wody określa Umowa o zaopatrzenie w wodę zawarta z Odbiorcą. Umowa winna także określać maksymalne ilości oraz dopuszczalny poziom zanieczyszczeń dostarczanych ścieków wynikający z posiadanych przez Przedsiębiorstwo technicznych i technologicznych możliwości ich oczyszczenia.
2. Wymagane ciśnienie wody reguluje aktualne rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
3. Woda do spożycia przez ludzi winna odpowiadać jakościowo wymaganiom określonym w aktualnym rozporządzeniu Ministra Zdrowia dotyczącym wymagań jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
4. Dopuszczalne zanieczyszczenia ścieków przemysłowych oraz warunki ich wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych reguluje aktualne rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
§ 5.
1. Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić:
1) dostawę wody, o jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi,
2) ciągłość i niezawodność dostaw oraz odprowadzania ścieków z/do posiadanych przez Przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,
3) budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, w zakresie wynikającym z wieloletniego planu rozwoju i modernizacji,
4) zakup, zainstalowanie i utrzymanie na własny koszt wodomierza głównego, po odbiorze technicznym przyłącza i zawarcia umowy.
2. Przedsiębiorstwo ma prawo do przeprowadzania bieżącej kontroli przyrządów pomiarowych u Odbiorcy oraz ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i ścieków przemysłowych oraz kontroli przestrzegania umownych ustaleń dotyczących technicznych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
§ 6.
1. Jeżeli w trakcie eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego w posiadaniu Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, Odbiorca jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń pod rygorem odcięcia przyłączy i wypowiedzenia warunków zawartej Umowy.
2. W przypadku gdy odbiorca nie usunie zagrożenia pomimo wezwania ze strony Przedsiębiorstwa, ma ono prawo podjąć wszelkie działania zmierzające do usunięcia zagrożeń na koszt Odbiorcy.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 6).
§ 7. Przedsiębiorstwo jest obowiązane do regularnego informowania Burmistrza Miasta i Gminy Twardogóra o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi 1 raz na pół roku.
Rozdział III
Szczegółowe warunki i tryb zawierania Umów z Odbiorcami usług
§ 8.
1. Umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków oraz granice własności sieci, przyłączy i urządzeń.
2. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest zawrzeć Umowę o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków z Odbiorcą, którego nieruchomość zostanie przyłączona do sieci, jeżeli wystąpi on z pisemnym wnioskiem o zawarcie Umowy.
1) wraz z wnioskiem, o którym mowa jak wyżej, osoba ubiegająca się o przyłączenie jest zobowiązana przedstawić Przedsiębiorstwu dokument, określający aktualny stan prawny przyłączanej nieruchomości,
2) jeżeli z treści tego dokumentu nie wynika tytuł prawny osoby składającej wniosek do władania nieruchomością, jest ona zobowiązana przedłożyć dokument potwierdzający ten tytuł.
3) umowa może zostać również zawarta z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, po uprawdopodobnieniu przez nią faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości.
3. Jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkami wielolokalowym, Umowa zawierana jest z właścicielem budynku lub zarządcą nieruchomości.
4. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia Umowy na zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego i osobami korzystającymi z lokali w tym budynku, gdy nie są spełnione równocześnie wszystkie warunki określone w art. 6 ust.6 Ustawy.
5. Przedsiębiorstwo ma prawo wypowiedzieć Umowę właścicielowi lub zarządcy budynku wielolokalowego, jeżeli w trakcie jej obowiązywania występują warunki uniemożliwiające jej spełnienie, w szczególności warunki uniemożliwiające ustalenie należności za dostarczaną wodę i odprowadzanie ścieków dla poszczególnych Odbiorców usług w tym budynku, w terminie określonym w Umowie.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 8 ust. 5).
6. Umowa winna w szczególności zawierać postanowienia określone w art. 6 ust. 3 Ustawy.
7. W Umowach dotyczących odprowadzania ścieków przemysłowych Przedsiębiorstwo uwzględnia postanowienia wynikające z rozporządzenia, o którym mowa par.4 ust. 4 Umowy.
8. Z Odbiorcami korzystającymi zarówno z usług zaopatrzenia w wodę, jak i usług odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo może zawrzeć jedną Umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
§ 9.
1. Umowa o zaopatrzenie w wodę i/lub odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.
2. Umowa winna określać warunki jej rozwiązania. Rozwiązanie przez Odbiorcę Umowy może wystąpić za porozumieniem stron lub z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianym w Umowie poprzez złożenie pisemnego oświadczenia woli w siedzibie Przedsiębiorstwa lub przesłanie takiego oświadczenia listem poleconym.
3. Rozwiązanie Umowy może nastąpić za porozumieniem stron, z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego w Umowie i/lub na skutek odstąpienia Przedsiębiorstwa od Umowy.
4. Przedsiębiorstwo może odstąpić od Umowy w przypadkach przewidzianych w art. 8 ust. 1 Ustawy. Odstąpienie od Umowy następuje poprzez oświadczenie Przedsiębiorstwa doręczone Odbiorcy na 20 dni przed terminem odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego. Przedsiębiorstwo może odmówić ponownego zawarcia Umowy na dostawę wody i odprowadzanie ścieków, jeśli nie zostały usunięte przeszkody będące przyczyną zaprzestania świadczenia usług. Ponowne przyłączenie do sieci, na koszt Odbiorcy, następuje po złożeniu przez Odbiorcę wniosku o zawarcie Umowy.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 9 ust. 4 we fragmencie: "na koszt Odbiorcy").
5. Rozwiązanie Umowy skutkuje zastosowaniem przez Przedsiębiorstwo środków technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług.
6. Zmiana warunków Umowy następuje w drodze aneksu do Umowy sporządzonego w formie pisemnej.
7. Umowa zawarta na czas określony ulega rozwiązaniu z chwilą upływu czasu na jaki została zawarta.
§ 10.
1. Przedsiębiorstwo w terminie 14 dni od daty złożenie wniosku, przedkłada Odbiorcy do podpisu Umowę.
2. Postanowienia ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie również w przypadku składania przez właściciela/zarządcę budynku wielolokalowego wniosku o zawarcie Umów z osobami korzystającymi z lokali.
3. Zmiana Odbiorcy powoduje wygaśnięcie dotychczasowej Umowy (po uprzednim pisemnym jej wypowiedzeniu) i wymaga zawarcia Umowy z nowym Odbiorcą.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 10 ust. 3).
4. Każdorazowo, w przypadku zmiany istotnych warunków korzystania z usług, Odbiorca zobowiązany jest do złożenia Przedsiębiorstwu zaktualizowanego wniosku określającego charakterystykę zużycia wody oraz rodzaj, ilość, a w przypadku przedsiębiorców przemysłowych również jakość odprowadzanych ścieków.
§ 11.
1. Przedsiębiorstwo określa cykl rozliczeń obowiązujących Odbiorców usług w zależności od lokalnych warunków technicznych i ekonomicznych świadczenia usług.
2. Mogą obowiązywać różne cykle (okresy) rozliczeń dla poszczególnych taryfowych grup Odbiorców usług.
Rozdział IV
Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat
§ 12. Rozliczenia za usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami w oparciu o ceny i stawki opłat określone w ogłoszonych taryfach oraz ilość dostarczanej wody i odprowadzanych ścieków, mierzonych bezpośrednio na wodomierzu głównych i urządzeniu pomiarowym, a w przypadku ich braku lub awarii w oparciu o przeciętne normy lub ryczałt zużycia zgodny z obowiązującymi normami.
§ 13. Długość okresu obrachunkowego określa Umowa, przy czym jest to okres nie krótszy niż jeden miesiąc i nie dłuższy niż 6 miesięcy.
§ 14.
1. Wprowadzanie nowych taryf nie powoduje zmiany warunków Umowy.
2. Stosowanie przez przedsiębiorstwo cen i stawek opłat wynikających z nowych taryf nie wymaga odrębnego informowania Odbiorców o ich wysokości.
3. Przedsiębiorstwo dołącza do nowo zawieranej Umowy aktualnie obowiązującą taryfę lub jej wyciąg, zawierający ceny i stawki opłat właściwe dla Odbiorcy będącego stroną Umowy.
§ 15.
1. Podstawą obciążenia Odbiorcy należnościami za usługi świadczone przez Przedsiębiorstwo jest faktura.
2. W przypadku budynku wielolokalowego, w którym Odbiorcami są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, Przedsiębiorstwo wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali.
3. Odbiorca otrzymuje fakturę nie później niż 21 dni od daty dokonania odczytu wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego lub ustalenia wysokości ryczałtu w sytuacji, kiedy ilość sprzedanych usług jest ustalana na innej podstawie niż wskazania wodomierza lub urządzenia pomiarowego.
4. Odbiorca dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie wskazanym w fakturze, który nie może być krótszy niż 14 dni od daty jej doręczenia. Opóźnienia w zapłacie uprawniają Przedsiębiorstwo do naliczania odsetek, w wysokości ustawowej.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 15 ust. 4 zdanie drugie).
5. Zgłoszenie przez Odbiorcę zastrzeżeń, co do wysokości faktury, nie wstrzymuje jej zapłaty.
6. W przypadku stwierdzenia nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na żądanie Odbiorcy zwraca się ją w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.
§ 16.
1. Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego.
2. W przypadku braku wodomierza głównego, ilość zużytej wody określa się w oparciu o przeciętne normy zużycia wody.
3. W przypadku niesprawności wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego oraz braku możliwości ustalenia na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa i Umowy ilości świadczonych usług, ilość pobranej wody i/lub odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie średniego zużycia wody i/lub odprowadzonych ścieków z ostatnich 3 miesięcy przed awarią.
4. Ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzanych ścieków ustala się jako równą ilości wody dostarczonej przez Przedsiębiorstwo oraz pobranej z innych źródeł.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 16).
§ 17.
1. Jeżeli Odbiorca, pobiera wodę z ujęć własnych i wprowadza ścieki do urządzeń Przedsiębiorstwa, w razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków jest ustalana jako równa ilości wody pobranej, ustalonej na podstawie wskazań wodomierza własnego, zabezpieczonego plombą Przedsiębiorstwa.
2. Jeżeli Odbiorca pobiera wodę z ujęć własnych oraz urządzeń Przedsiębiorstwa i wprowadza ścieki do urządzeń Przedsiębiorstwa w razie braku urządzeń pomiarowych, ilość odprowadzonych ścieków jest ustalana jako suma wskazań wodomierza własnego i wodomierza głównego.
3. W przypadkach określonych w ust.1 i 2 Odbiorca jest zobowiązany do zakupu, zainstalowania na własny koszt wodomierza własnego, jego utrzymania, legalizacji i udostępnienia wodomierza celem jego kontroli, oplombowania, odczytu jego wskazań przez Przedsiębiorstwo.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 17).
Rozdział V
Warunki przyłączenia do sieci i dokonywanie odbioru wykonanych przyłączy
§ 18.
1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej może występować osoba posiadająca tytuł prawny do korzystania z nieruchomości/posesji lub osoba niebędąca właścicielem np. dzierżawca (za zgodą właściciela).
2. W uzasadnionych przypadkach Przedsiębiorstwo może wyrazić zgodę na przyłączenie osobie, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
§ 19. Do wniosku Odbiorca ubiegający się o przyłączenie do sieci załącza:
a) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek a w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, opis jego statusu prawnego w stosunku do nieruchomości,
b) aktualną mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 20.
1. Przedsiębiorstwo określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku. W razie braku możliwości podłączenia nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 21 dni od otrzymania wniosku, o którym mowa w § 18, informuje o tym osobę ubiegającą się o podłączenie, wskazując wyraźnie na powody, które uniemożliwiają podłączenie.
2. Warunki przyłączenia są ważne 2 lata od dnia ich wydania.
3. Warunki przyłączenia określają:
a) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy,
b) maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody,
c) miejsca zainstalowania wodomierza głównego oraz miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego liczącego ilość odprowadzanych ścieków,
d) dopuszczalną ilość i jakość odprowadzanych ścieków,
e) termin ważności warunków przyłączenia,
f) parametry techniczne przyłączenia.
4. "Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej" wydawane osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci mogą za zgodą tej osoby, obejmować nie tylko zgodę na wybudowanie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego, ale również możliwość wybudowania przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych.
§ 21. Po otrzymaniu przez Odbiorcę od Przedsiębiorstwa warunków technicznych, o których mowa w § 20, Odbiorca zobowiązany jest do sporządzenia dokumentacji technicznej przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego. Podlega ona:
a) uzgodnieniu przez Przedsiębiorstwo w terminie 14 dni od dnia otrzymania jej od Odbiorcy lub
b) po jej uzgodnieniu przez Przedsiębiorstwo, podlega zgłoszeniu w Starostwie Powiatowym w Oleśnicy. W obu przypadkach do dokumentacji technicznej należy dołączyć protokół uzgodnień z ZUD, warunki techniczne wydane przez ZGKiM, oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomości. Po otrzymaniu potwierdzenia zgłoszenia budowy przyłącza ze Starostwa lub uzgodnieniu dokumentacji przez ZGKiM, Odbiorca uprawniony jest do rozpoczęcia robót budowlanych mających na celu wykonanie przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 21).
§ 22.
1. Przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej może nastąpić po spełnieniu warunków przyłączenia, o których mowa w § 20, 21.
§ 23.
1. Określone w warunkach próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
2. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w pkt 1, są potwierdzane przez strony w protokołach.
§ 24.
1. Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza powinno zawierać co najmniej:
a) dane identyfikujące Odbiorcę i adres przyłącza,
b) termin odbioru proponowany przez Odbiorcę,
c) inne warunki odbioru.
§ 25.
1. Po zgłoszeniu gotowości do odbioru przez przedstawiciela Odbiorcy, Przedsiębiorstwo uzgadnia jego termin, na nie dłużej niż 3 dni po dacie zgłoszenia.
§ 26.
1. Odbiór przyłącza dokonywany jest na podstawie końcowego protokołu odbioru technicznego według zasad określonych w warunkach przyłączenia.
2. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:
a) datę odbioru,
b) przedmiot odbioru z wyszczególnieniem przeznaczenia przyłącza (rodzaju: wodociągowe, kanalizacyjne), średnicy, materiałów i długości,
c) rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego,
d) skład komisji, w tym: wykonawcę i użytkownika,
e) adres nieruchomości do której wykonano podłączenie
f) podpisy członków komisji.
3. Protokół końcowy stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia i jego podpisanie przez strony upoważnia Odbiorcę do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie Umowy.
4. Jeżeli "Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej" obejmowały również możliwość wybudowania przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, to warunkiem przystąpienia do odbioru przyłącza może być wcześniejszy odbiór tych urządzeń.
5. Odbiór jest wykonywany przed zasypaniem przyłącza. Wszelkie odcinki przyłącza ulegające częściowemu zakryciu (tzw. prace zanikające) należy zgłaszać do odbioru przed zasypaniem.
6. Przed zasypaniem przyłączy należy wykonać geodezyjną inwentaryzację powykonawczą przyłącza/y i jeden egzemplarz dostarczyć do Przedsiębiorstwa celem spisania protokołu odbioru technicznego.
Rozdział VI
Techniczne warunki określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych
§ 27.
1. Poziom dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych w poszczególnych latach wyznaczają wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstw opracowane na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy.
2. Przedsiębiorstwo jest obowiązane umożliwić przyłączenie do sieci nieruchomość Odbiorcy usług ubiegającej się o przyłączenie do sieci, jeżeli istnieją techniczne możliwości przyłączenia i świadczenia usług. Możliwości te uwarunkowane są usytuowaniem nieruchomości, zdolnościami dostawczymi sieci wodociągowej oraz zdolnościami przepustowymi istniejącej sieci kanalizacyjnej.
3. W przypadku, gdy zamierzenia inwestycyjne właścicieli lub zarządców nieruchomości wyprzedzają plany inwestycyjne Przedsiębiorstwa, mogą oni wybudować w porozumieniu z Przedsiębiorstwem i Gminą Twardogóra na własny koszt urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne niezbędne do korzystania z usług.
4. Urządzenia, o których mowa w pkt 3, jeżeli odpowiadają warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach, mogą być przekazane Gminie Twardogóra lub Przedsiębiorstwu, odpłatnie lub na warunkach uzgodnionych w Umowie.
5. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci w przypadku braku wystarczających mocy produkcyjnych oraz niewystarczających warunków technicznych uniemożliwiających realizację usługi.
6. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia nowego Odbiorcy do sieci jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody Przedsiębiorstwa bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 27 ust. 6 we fragmencie: "zostało wykonane bez uzyskania zgody przedsiębiorstwa").
7. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia nowego Odbiorcy do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, jeżeli w wyniku przyłączenia warunki techniczne pogorszą się tak, że nie zostanie zachowany minimalny poziom usług, a w szczególności, jeżeli zabraknie wymaganych zdolności produkcyjnych ujęć, stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków oraz zdolności dostawczych istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków.
§ 28.
1. W zakresie dostawy wody, miejscem wydania rzeczy w rozumieniu kodeksu cywilnego, jest zawór za wodomierzem głównym. Jest to również miejsce rozdziału sieci wodociągowej z instalacją wewnętrzną, jak również miejsce rozdziału i odpowiedzialności technicznej. W przypadku przyłącza wodociągowego będącego własnością Odbiorcy, miejscem rozdziału sieci i odpowiedzialności jest zasuwa odcinająca przyłącze zlokalizowana przy rurociągu ulicznym.
2. W przypadku braku studzienki rewizyjnej na terenie nieruchomości gruntowej Odbiorcy odprowadzającego ścieki, miejscem rozdziału sieci i instalacji oraz odpowiedzialności - jest granica nieruchomości gruntowej.
3. Miejsce rozdziału sieci kanalizacyjnej obejmującej przyłącze stanowiące własność Przedsiębiorstwa i instalacji wewnętrznej oraz rozdziału odpowiedzialności, w przypadku lokalizacji studzienki rewizyjnej na terenie nieruchomości gruntowej Odbiorcy odprowadzającego ścieki - znajduje się za pierwszą studzienką licząc od strony budynku.
4. W przypadku przyłącza kanalizacyjnego stanowiącego własność Odbiorcy usługi dostarczającego ścieki, miejscem rozdziału sieci i odpowiedzialności jest miejsce połączenia sieci kanalizacyjnej z przyłączem.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 28).
Rozdział VII
Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków
§ 29. O przewidywanych zakłóceniach w realizacji usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo winno uprzedzić Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 30.
1. O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości Przedsiębiorstwo powinno poinformować Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej na 2 dni przed planowanym terminem.
§ 31.
1. W razie przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo powinno zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować Odbiorcę o jego lokalizacji i warunkach korzystania.
2. W przypadku przerw lub ograniczeń w dostawie wody oraz obniżeniu jej jakości spowodowanych awarią urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych Przedsiębiorstwo poinformuje o tych zdarzeniach Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 32. Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach i na warunkach określonych § 8 ustawy.
§ 33.
1. Przedsiębiorstwo ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony: życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami ppoż., a także potrzebami przeprowadzenia niezbędnych napraw sieci, przyłączy, urządzeń wod.-kan.
2. Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej w szczególności wówczas, gdy przerwa lub ograniczenia świadczenia usług, wynikały z:
a) działania siły wyższej, w tym zwłaszcza sił przyrody,
b) działania lub zaniechania osób lub podmiotów za które Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności, w tym samego Odbiorcę,
c) potrzeby ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także potrzeb ppoż.
d) z konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń wod.-kan. wywołanych awarią lub innym nagłym, niedającym się przewidzieć zdarzeniem.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 33 ust. 2).
Rozdział VIII
Obowiązki Odbiorców usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków
§ 34.
1. Odbiorca winien zapewnić niezawodne działanie wodomierzy i urządzeń pomiarowych poprzez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniami mechanicznymi lub skutkami niskich temperatur, a także prawidłowe utrzymanie studzienki czy też pomieszczenia, w którym są zamontowane oraz przed dostępem do nich osób nieuprawnionych.
2. Odbiorca zobowiązany jest do natychmiastowego usunięcia awarii na przyłączu będącym w jego posiadaniu. Jeżeli tego nie uczyni w ciągu 5 godzin od jej wystąpienia, Przedsiębiorstwo może usunąć awarię we własnym zakresie, a kosztami obciążyć Odbiorcę bądź dokonać awaryjnego odcięcia przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego.
3. Odbiorca ponosi odpowiedzialność za szkody wynikłe z niewywiązania się z obowiązków określonych w pkt 2 i § 39.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 34 ust. 2 i 3).
4. Inne wodomierze, poza wodomierzem głównym oraz urządzenie pomiarowe są częścią instalacji wewnętrznej i ich montaż, utrzymanie oraz legalizacja obciąża Odbiorcę.
§ 35. Odbiorca usług zobowiązany jest do natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby oraz o awariach na przyłączu wodociągowym, kanalizacyjnym.
§ 36. Odbiorca jest zobowiązany do terminowego regulowania należności za dostawę wody i odprowadzanie ścieków.
§ 37. Odbiorca zobowiązany jest do pisemnego powiadamiania Przedsiębiorstwa o zmianach własnościowych nieruchomości lub zmianach użytkownika nieruchomości bądź lokalu.
§ 38.
1. Koszty realizacji budowy przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego oraz urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (w razie konieczności) oraz studni przewidzianej do lokalizacji wodomierza głównego, bądź urządzeń pomiarowych ponosi Odbiorca.
2. Odbiorca zobowiązany jest do realizacji we własnym zakresie prac projektowych, uzyskania niezbędnych uzgodnień, opinii.
§ 39. Odbiorcy usług zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo oraz nieutrudniający działalności Przedsiębiorstwa, a w szczególności do:
a) użytkowania instalacji wewnętrznej wodociągowej w sposób eliminujący możliwość wystąpienia awarii, skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci wodociągowej na skutek m.in. cofnięcia się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub z instalacji centralnego ogrzewania,
b) montażu i utrzymania zaworów antyskażeniowych w przypadkach i na warunkach określonych odrębnymi przepisami,
c) użytkowania instalacji wewnętrznej kanalizacyjnej w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,
d) informowania Przedsiębiorstwa o własnych ujęciach wody, w celu prawidłowego ustalania opłat za odprowadzanie ścieków,
e) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej oraz korzystania z przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach określonych w warunkach przyłączenia do sieci oraz pisemnej Umowy zawartej z Przedsiębiorstwem,
f) zapewnienia niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych lub instalacji i przyłączy kanalizacyjnych z urządzeniem pomiarowym włącznie,
g) podjęcia działań ograniczających skutki awarii oraz udostępnienia Przedsiębiorstwu terenu w celu usunięcia awarii lub kontroli działania urządzeń pomiarowych, wodociągowych, kanalizacyjnych i przyłączy.
h) natychmiastowego powiadomienia Przedsiębiorstwa o awaryjnych zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków,
i) niezmieniania, bez uzgodnień z Przedsiębiorstwem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
j) utrzymania pomieszczeń, w których zainstalowany jest wodomierz lub urządzenie pomiarowe, w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócające jego prawidłowe działanie oraz zabezpieczenie pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych,
k) utrzymanie przyłączy w stanie niepowodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci, w przypadku, gdy przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne nie znajduje się w posiadaniu Przedsiębiorstwa,
l) udostępnienie Przedsiębiorstwu dostępu do dokumentacji technicznej, danych z eksploatacji dotyczących własnych ujęć wody i instalacji zasilanych z tych ujęć, w zakresie umożliwiającym ustalenie czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo oraz ustalania ilości ścieków, odprowadzanych do kanalizacji,
m) udostępnienia Przedsiębiorstwu dostępu do własnych ujęć wody i instalacji zasilanych z tych ujęć, a także połączonych z siecią własnych instalacji, jeżeli zachodzą uzasadnione przesłanki, że instalacje Odbiorcy mogą negatywnie oddziaływać na poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo.
n) zawiadomienia Przedsiębiorstwa o uszkodzeniu wodomierza, urządzenia pomiarowego, zerwania plomb: na wodomierzu, zaworach odcinających, urządzeniu pomiarowym,
Rozdział IX
Standardy obsługi odbiorców usług. Sposób załatwiania reklamacji oraz wymiana informacji w zakresie zakłóceń dostawy wody i odprowadzaniu ścieków
§ 40. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielenia wszelkich istotnych informacji dotyczących:
1. prawidłowego sposobu wykonywania przez Odbiorcę warunków Umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzania ścieków,
2. warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez nowych Odbiorców,
3. występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków,
4. występujących awarii urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
5. planowanych przerw w świadczeniu usług.
§ 41. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielania na żądanie Odbiorcy informacji dotyczącej realizacji usługi a przede wszystkim informacji objętych regulaminem oraz zawartych w taryfie.
§ 42. W przypadku stwierdzenia przez Przedsiębiorstwo lub organ Inspekcji Sanitarnej obniżenia jakości dostarczanej wody Odbiorcy przysługuje upust/odszkodowanie na zasadach określonych w Umowie.
§ 43.
1. W przypadku dostaw wody o jakości niezgodnej z Regulaminem lub przerw w dostawach wody lub odbioru ścieków, Odbiorca usług może złożyć pisemną reklamację w terminie 3 dni od dnia, w którym zakończyła się przerwa w świadczeniu usługi, albo od dnia w którym usługa została wykonana lub miała być wykonana.
2. Reklamacja może zostać wniesiona w innych niż wymienione w pkt 1 przypadkach niewykonania, lub nienależytego wykonania usługi.
3. Reklamacja powinna zawierać:
a) imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres odbiorcy,
b) przedmiot reklamacji,
c) przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację,
d) zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie,
e) numer i datę Umowy,
f) podpis Odbiorcy.
4. Zgłoszona reklamacja wymaga pisemnego potwierdzenia jej przyjęcia.
5. Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamację niezwłocznie, nie dłużej jednak, niż w terminie 14 dni od dnia jej wniesienia.
6. Jeżeli udzielenie informacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż terminy w pkt 5, Przedsiębiorstwo przed upływem terminów wskazanych w pkt 5, informuje o tym fakcie osobę, która złożyła prośbę o informację i wskazuje jej ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. Termin ten w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia prośby.
7. Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej.
8. W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji w całości lub w części, odpowiedź na reklamacje winna zawierać uzasadnienie.
9. W przypadku uwzględnienia reklamacji Przedsiębiorstwo powiadamia Odbiorcę o wyniku rozpatrzenia, a także o wysokości i formie wypłaty przyznanego upustu/odszkodowania lub należności.
10. Zaliczenie odszkodowania lub należności na poczet przyszłych należności może nastąpić jedynie na wniosek Odbiorcy usługi.
§ 44.
1. Jeżeli strony nie ustaliły w Umowie o zaopatrzeniu w wodę i/lub odprowadzaniu ścieków inaczej, obowiązuje niżej uzgodniony tryb udzielania przez Usługodawcę informacji i odpowiedzi w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody lub wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków.
2. Udzielenie informacji na żądanie Usługobiorców następuje w ciągu:
a) 12 godzin - na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w świadczeniu usług
b) 14 dni - na pisemne lub telefoniczne skargi, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, dotyczącego przerw i zakłóceń w dostarczaniu wody lub odprowadzaniu ścieków.
3. W siedzibie Przedsiębiorstw winny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:
a) aktualne obowiązujące na terenie gminy taryfy cen i stawek opłat,
b) tekst jednolity "Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków", obowiązującego na terenie Gminy,
c) wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody,
d) tekst jednolity ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z wszystkimi aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.
Rozdział X
Warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe
§ 45. Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa są: Gmina i Państwowa Straż Pożarna.
§ 46. Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci i hydrantów ppoż. będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa dokonywana jest w miejscach uzgodnionych z Przedsiębiorstwem.
§ 47. Uprawnieni do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa zobowiązani są do powiadomienia Przedsiębiorstwa o miejscu pożaru i przewidywanego czasu akcji gaśniczej celem ewentualnego zawiadomienia Odbiorców o przyczynach zakłóceń w ciągłości dostawy wody.
§ 48.
1. Przedsiębiorstwo obciąża Gminę lub Państwową Straż Pożarną za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie.
2. Ilość wody pobranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez jednostkę straży pożarnej umownie w ustalonych okresach.
3. Należnościami za wodę pobraną na cele ppoż. Przedsiębiorstwo obciąża Gminę lub PSP.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-2/184/06 z dnia 27 marca 2006 r. stwierdzono nieważność § 48 ust. 1 i 3).
Rozdział XI
Przepisy końcowe
§ 49. W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności Ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.
§ 50. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr L/433/2002 Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 30 września 2002 roku w sprawie: uchwalenia "Regulaminu dostarczania wody i odprowadzanie ścieków".
§ 51. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.